GEOMETRISCH ABSTRACT
Amy Dempsey, Encyclopedie van de Moderne Kunst, Stijlen - Scholen - Stromingen, Waanders Uitgevers, 2002 ISBN 90-400-90300, p.121-123
(David Britt, Moderne Kunst, zie onder
constructivisme voor info over De Stijl p.191- 193)
PIET MONDRIAAN (1872-1944):
Mondriaan kent een langzame evolutie, die hem tot rigoureuze abstractie brengt:
landschapschilder: |
realisme |
|
1912: Mondriaan leert te Parijs het kubisme kennen à | sterke invloed: vormanalyse en kleurreductie |
|
Vanaf 1911-12 schildert Mondriaan o.a. zijn
befaamde reeks schilderijen van bomen:
|
||
1915 Neo-plasticisme: | 1ste theoretisch principe: identificatie kunst en religie | |
Theosofie: | (filosoof Schoenmakers) (muziek: Van Domselaer) |
|
1917 Theo Van Doesburg (ontmoette Mondriaan reeds in 1915) à De Stijl Mondriaan krijgt terug
aandacht voor kleur, vnl. de scherpe contrasten tussen de zuivere kleuren:
rood, blauw, geel en de niet-kleuren: wit, zwart, grijs. Hij werkt uiteindelijk
nog uitsluitend rond de horizontale en vertikale as. 1938: Mondriaan wijkt uit naar de U.S.A. 1940-44 à New York In deze laatste fase komt er meer beweeglijkheid in de werken van Mondriaan: hij deelt zijn vertikale en horizontale assen in in kleursegmenten. |
PIET MONDRIAAN: ZES NEO-PLASTISCHE WETTEN 1920
|
DE STIJL: voorbeelden van hun werken
MONDRIAAN -1902 |
Landschap bij Amsterdam
|
Neo-plasticisme -1921
|
Schilderij 1 |
Theo
Van Doesburg -1920 -1925 |
Pure Painting Contra Compositie van Dissonanten |
Gerrit
Rietveld -1918 |
Schroederhuis |