Een bijzonder aktuele namuda dansproduktie gedragen door het
unieke logos robotorkest waarin de rode draad gevormd wordt door
het begrip haram, het best vertaalbaar als het ongeoorloofde.
Uitgerekend aan zowat alles wat haram is, hebben we de bloei en
ontwikkeling van de westerse beschaving te danken. Het zelfstandig
menselijke zoeken naar kennis (haram volgens de Koran) heeft geleid
tot de ontwikkeling van de wetenschap. Het menselijke scheppen
(scheppen is een privilege van god) was de motor achter de technologische
vooruitgang en zeker het bouwen en ontwikkelen van robots is volstrekt
haram. Wellicht de meest infernale van onze robots, met name <Flex>,
komt in deze produktie centraal te staan. Maar ook de muziek zelf
is haram en wordt dus door fundamentalisten streng veroordeeld.
Op het menselijke lichaam rusten talloze taboes die een vrije
ontwikkeling van een lichaamskultuur radikaal in de weg staan.
De burka is daarvan slechts een symptoom net zoals de fundamentele
ongelijkheid van man en vrouw. Het naakte lichaam is volstrekt
haram. Zelfs de afbeelding van lichamen in drie dimensies zijn
haram. Maar ook affectieve menselijke relaties zijn haram. De
veroordeling van homosexualiteit is tekenend daarvoor. Ook dieren
ontsnappen niet aan de banbliksems van haram: huisdieren zijn
haram en het lieve en intelligente varken in het bijzonder moet
het daarbij ontgelden. Het beroemde Pornokrates van Felicien Rops
kan dan ook als visionair worden beschouwd. Een knipoog naar dit
werk kon dan ook niet in deze voorstelling ontbreken.
We hebben deze geengageerde voorstelling gebracht onder de dreiging
van terreurniveau 3. Zeker niet als uitdaging, maar wel omdat
onze vrijheden en onze kultuur ons al te dierbaar zijn. Om het
publieksbereik te vergroten werden de drie voorstellingen ook
wereldwijd gestreamd.
Een audio kompilatie uit deze produktie kunt U
downloaden en beluisteren via deze link.
Godfried-Willem Raes
Prologos:
de infernale <Flex> robot
Burka scene:
Pornokrates
luisteren
naar deze produktie kan ook.
more
information on the 'Namuda Studies
|